ONZE TOEKOMST ???
Hoe
ziet onze toekomst eruit als wij de nieuwe elektronische identiteitskaart op
zak hebben? Een klein voorproefje:
Telefoniste : "Pizza Hut, goede morgen."
Klant: "Goede morgen, ik wil een paar pizza's bestellen."
Telefoniste : "Mag ik uw Rijksregisternummer, meneer?"
Klant: "Dat is 222 0033653 52."
Telefoniste : "Dank U, meneer Jan Vandenbroecke. Uw adres is Haagstraat
256, en uw vaste telefoonnummer is 288 54 22. Uw telefoon op uw werk bij
Dexia is 678 89 65 en uw GSM 06-47 565 253. Vanuit welke locatie belt U
ons?"
Klant : "Euh.... ik ben thuis. Vanwaar haalt u al deze info over
mij?"
Telefoniste : "Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer."
Klant : (zucht diep) "Goed dan! Mag ik twee pizza?s met ham, mozzarella
en..."
Telefoniste : "Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer."
Klant : "Hoezo?"
Telefoniste : "U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en
u hebt ook een te hoog cholesterolgehalte;
uw ziekteverzekering weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te
vergoeden in geval van problemen.
Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren ervan."
Klant : "Oei! Wat raadt u mij dan aan?"
Telefoniste : "Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U
zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden."
Klant : " Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?"
Telefoniste : "Uw vrouw heeft onlangs het boek "Lekkere recepten
met soja"in de lokale bibliotheek geleend".
Klant : "Oké... stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn
vrouw."
Telefoniste : "Goed. Dat kost samen dertig euro."
Klant : "Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat
is...."
Telefoniste :"Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al
overschreden. U zult cash moeten betalen."
Klant : " Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger
arriveert."
Telefoniste : "Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw
bankrekening."
Klant (boos) : " Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza's en ik zorg wel
dat ik het geld heb. Hoelang duurt het"?
Telefoniste : "U krijgt de pizza's over een uur bij u thuis. Hebt u
haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza's per motor
vervoeren is niet aan te raden, meneer."
Klant (getergd): "Hoe weet u dat ik een motor heb??"
Telefoniste : "Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer
hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw motor
is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt."
Klant : "@#%/$@&?#!"
Telefoniste :"Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent
al eens veroordeeld geweest wegens belediging van een wetsdienaar. Een
tweede aanklacht zou niet best zijn."
Klant : (Sprakeloos)
Telefoniste : "Nog iets anders, meneer?"
Klant : "Neen... Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee
liter Cola te leveren zoals in uw folder staat."
Telefoniste : "Sorry, meneer, een uitsluitingclausule in onze
vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan
diabetici te geven.... wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer? Die moet
u natuurlijk wel betalen, maar..."
Klant: hangt op.